Female Component In The Programs Of Foreign Visit To The Ussr As A Tool Of Cultural Diplomacy (Mid 1940 — Early 1970s)
DOI:
https://doi.org/10.20535/2307-5244.61.2025.347315Ключові слова:
дипломатичний церемоніал, міжнародний візит, офіційний протокол, жіноча програма, культурна дипломатіяАнотація
Мета статті — показати роль культурної програми міжнародних візитів, зокрема сегменту жіночої складової, як важливої частини публічної дипломатії держав, котра, у свою чергу, є «м’якою силою» політики країни та стимулює увагу до держави за допомогою формування іміджу привабливості. написанні праці була використана загальнонаукова (методи синтезу і аналізу; дедукції та індукції; історико-описовий метод та метод узагальнення) та спеціально історична (історико-типологічний, порівняльно-історичний, проблемно-хронологічний методи, метод контент-аналізу) методологія дослідження, що загалом забезпечило досягнення поставлених у праці завдань. Наукова новизна роботи полягає в тому, що вперше в українській історичній науці, на основі унікальних першоджерел, які вперше запроваджуються до міжнародного наукового обігу, досліджується «жіночий сегмент» у програмах закордонних візитів до СРСР як інструменту культурної дипломатії у середині 1940 — на початку 1970-х рр. Висновки. Аналіз унікальних першоджерел, які вперше запроваджуються до міжнародного наукового обігу, показує, що до 1945 р. у радянській дипломатії панували внутрішні, євразійські імперативи, які залежали від специфіки чинного політичного режиму, наприклад періоду масових репресій у СРСР другої половини 1930 рр. і заперечували необхідність переходу до загальноприйнятих, європейських традицій у дипломатії. Навесні 1945 р. відбувається «примирення» радянського дипломатичного протоколу з європейським церемоніалом, що можна вважати фактом революції у міжнародних відносинах. Радянський Союз прийняв до практичного застосування церемоніальні правила Західної цивілізації, а жіночий «сегмент» був далеко не останнім інструментом у формуванні позитивного образу СРСР. Принципи гостинності були важливим складником міжнародної політики Радянського Союзу. Протокольна служба МЗС СРСР робила все можливе, щоб хоча б на публічному, формальному рівні зруйнувати загальноприйнятий стереотип про радянську державу як «Імперію зла». Радянська дипломатія, разом із культурою, мистецтвом, спортом, літературою, як могли створювали позитивний імідж СРСР. До середини 1970-х рр. у Радянському Союзі не було єдиного, стандартного дипломатичного протоколу. Тільки 1976 р. було розроблено та затверджено «Основні положення протокольної практики у СРСР», розроблені МЗС СРСР. Жіноча складова в культурній дипломатії, як і вся система протокольної практики та дипломатичного церемоніалу не вирізнялися стабільністю, послідовністю, а завжди і повністю залежали від кон’юнктурних, практичних потреб чинного політичного режиму та його представників.
##submission.downloads##
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format for any purpose, even commercially.
- Adapt — remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
- Attribution — You must give appropriate credit , provide a link to the license, and indicate if changes were made . You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.
Notices:
You do not have to comply with the license for elements of the material in the public domain or where your use is permitted by an applicable exception or limitation .
No warranties are given. The license may not give you all of the permissions necessary for your intended use. For example, other rights such as publicity, privacy, or moral rights may limit how you use the material.