Екологічна урбаністика міст України наприкінці ХІХ – на початку ХХ ст.: трамвайний рух та дослідження у галузі електричної тяги (до 130-річчя першого електричного трамваю України)
DOI:
https://doi.org/10.20535/2307-5244.55.2022.269592Анотація
У статті аналізується урбанізація українських міст та використання громадського транспорту – трамвайної конки та електричного трамваю. Саме трамвай сьогодні залишається найбільш екологічним транспортом як у великих містах, так і в містечках. Розглянуто передвісник електричного трамваю – конку, коли рух здійснювався за допомогою тяглової сили тварин, а потім – парового двигуна. Стверджується, що, попри доволі велику кількість наукової на науково-популярної літератури з історії електричного трамваю, поза увагою дослідників залишились особливості початкового етапу формування системи трамвайного руху в Україні. Не було належно віддзеркалено в науковій літературі розрахунок електричної тяги та доробок науковців, які працювали в цьому напрямку.
Обґрунтовано недоліки використання конки через ландшафтні особливості окремих міст України, зокрема Києва. Наведено інформацію щодо фінансової сторони запровадження цього типу міського транспорту. Аналізується успішність чи неуспішність використання трамваїв у різних містах. Наведено перелік фірм та акціонерних товариств, заінтересованих у використанні нового типу транспорту. Узагальнено відомості про перші трамвайні маршрути й з’ясовано вплив використання трамваїв на урбанізацію міст. На основі аналізу матеріалів Державного архіву Харківської області, Державного архіву міста Києва, Інституту рукопису Національної бібліотеки України ім. В. І. Вернадського та вивчення газет початку ХХ ст. встановлено роль професорів Київського політехнічного інституту Г. Д. Дубеліра та Харківського технологічного інституту О. К. Погорелка, П. П. Копняєва та О. О. Потебні у розгортанні трамвайного руху на теренах України.
Стверджується, що на початку запровадження трамваїв в Україні для реалізації проєктів запрошували бельгійських фахівців, однак деякі міста – Харків, Миколаїв, Маріуполь – відмовилися від послуг закордонних учених. Подальші дослідження з електричної тяги, будівництва нових вагонів і проектування всієї міської мережі виконували виключно місцеві науковці.
Ключові слова: трамвай, електрична тяга, транспортні технології, історія науки і техніки, українознавство.
##submission.downloads##
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format for any purpose, even commercially.
- Adapt — remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
- Attribution — You must give appropriate credit , provide a link to the license, and indicate if changes were made . You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.
Notices:
You do not have to comply with the license for elements of the material in the public domain or where your use is permitted by an applicable exception or limitation .
No warranties are given. The license may not give you all of the permissions necessary for your intended use. For example, other rights such as publicity, privacy, or moral rights may limit how you use the material.