PRODUCTION OF ARTILLERY IN LVIV IN THE XV–XVIII CENT. AND PARTICIPATION OF THE UKRAINIANS IN IT
DOI:
https://doi.org/10.20535/2307-5244.50.2020.210117Ключові слова:
artillery XIV–XVIII centuries, Lviv, production of guns, Ukrainian craftsmen, ornamentАнотація
The article describes the events that accompanied the process of the appearance, production, and decline of artillery production in Lviv in the XIV–XVIII centuries. The factors that have become prerequisites for setting up the production of guns in Lviv are analyzed. An important factor influencing the development of metalworking and weapons production in Lviv was the rich deposits of marsh ore from the Dniester along the Zubra River valley to Lviv. Long before the casting of artillery in the city was already pouring bells.
Due to its favorable geographical location, Lviv was an important center of trade and crafts, which in turn contributed to the rapid emergence of new weapons in the city. The initial period of development of artillery production is characterized, the preserved Lviv bell tower of the XІV century is described from the holdings of the Museum of the Polish Army, it was concluded that its design corresponds to the requirements of the time.
The key moments of the development of artillery production in Lviv in the XVI–XVII centuries are considered with an emphasis on the ethnic origin of foundries operating in the city. The influence of European production technologies is monitored through foreign craftsmen who worked as a sworn city foundries. The high authority of Lviv foundries is evidenced by the right to supervise masters of their profession throughout the territory of the Rzeczpospolita on a par with Krakow’s colleagues. We do not find any documentary references to the involvement of Ukrainians in working with city guns. Obviously, this is due to the general confrontation between the communities in the city at the time.
Military-political and economic reasons for the actual cessation of production of artillery after the invasion of Charles XII’s troops are examined. An attempt to resume casting in Lviv at the beginning of the XVIII century is described. On the basis of the analysis of some documents of the Epiphany fraternity and a comparative analysis of the image of the figures of saints on guns, it is established that I. Polyansky — the author of the last known series of guns poured in Lviv, was of Greek Catholic faith, that is — Ukrainian in origin.Посилання
- Александрович, В. & Ричков, П. 2008. Собор Святого Юра у Львові. Київ.
- Вилинбахов, В. Б. & Кирпичников, А. Н. 1958. К вопросу о появлении огнестрельного оружия на Руси. Сборник исследований и материалов Артиллерийского музея. 1958. Выпуск ІІІ. С. 235–243
- Вилинбахов В. Б., 1959. К вопросу о датировке устюжно-железопольских пищалей. Сборник исследований и материалов Артиллерийского исторического музея. 1959. Выпуск IV. 243-252
- Верхатурова, М. А. & Церськи, С. В. 2018. Дзве гарматы з калекцыі Радзівілау у зборы Львоускага гістарычнага музея. Acta Anniversaria: зборнік навуковых прац. Нясвіж. С. 174–184.
- Волкау, М. 2015. Артылерыя Нясвіжскага замка. Мінск.
- Вуйцик, В. 2000. Дзвіниця катедри Святого Юра у Львові та її дзвони. Київська Церква. № 4. С. 79–83
- Галицько-Волинський літопис / Упор. Федорів Р. 1994. Львів.
- Жолтовський, П. 1972. Художественный метал. Исторический очерк. Київ.
- Жолтовський, П. 1957. До історії художнього металу на західних землях України в XIV– XVII ст. Матеріали з етнографії та художнього промислу. Київ. № 3. С. 73–81.
- Зіморович, Б. 2002. Потрійний Львів: Leopolis Triplex. Львів.
- Зубрицький, Д. 2002. Хроніка міста Львова.Львів.
- Ісаєвич, Я. & Литвин, М. &, Стеблій, Ф. та ін. 2006. Історія Львова. У 3 т. Т. 1. Львів.
- Капраль, М. 2010. Привілеї міста Львова (XIV–XVIII ст.). Львів.
- Капраль, М. 2013. Економічні привілеї міста Львова XV–XVIII ст.: привілеї та статути ремісничих цехів і купецьких корпорацій. 2-ге виправлене видання (електронний варіант). Львів.
- Капраль, М. 2016. Богоявленське братство Львова XVIII ст.: дослідження та матеріали. Львів.
- Кісь, Я. П. 1968. Промисловість Львова в період феодалізму (XIII–XIX ст.). Львів.
- Козицький, А. 2014. Нариси військової історії Львова XIII–XVIII ст. Львів.
- Лазечко, П. 1993. З глибини віків (Хто виливав Львівські гармати). Наукові записки. Львівський історичний музей. Вип. 1. С. 106–109.
- Мальченко, О. 2004. Арсенали українських замків XV — середини XVII ст. Київ.
- Мальченко, О. 2009. Орнаментована артилерія на Правобережній Україні (XV–XVIII ст.). Київ.
- Мальченко, О. 2011. Українські гармати в зарубіжних музейних колекціях. Ч. 1. Київ.
- Слободян, П. 2008. Скульптурна композиція «Архистратиг Михайло перемагає Сатану» зі збірки ЛІМ: історія та проблеми збереження.Бюлетень національного науково-дослідного реставраційного центру України. Вип. 10. С. 180–183.
- Чиппола, К. 2007. Артиллерия и парусный флот. Описание и технология вооружения X–XVIII веков. Москва.
- Avbildning föreställande eldrör tagna som troféer av den svenska armén med fästningen Elbingen den 3 december 1703. Ingår i volym med avbildade kanontroféer tagna åren 1703-1706. [Online]. Availavle at : https://tinyurl.com/ybdd6ljt [date of acces 1.08.2019]
- Badecki, K. 1921а. Ludwisarstwo Lwowskie za Zygmunta I. Lwów.
- Badecki, K. 1921b. Średniowieczne ludwisarstwo Lwowskie. Lwów — Warszawa — Kraków.
- Badecki, K. 1932, Leonard Herle ludwisars i jego Lwowskie dziala, Lwów, 12 s.
- Badecki, K. 1935. Melchjor Herle I Jan Milner. Lwowscy ludwisarze Renesansu 1572–1588. Lwów.
- Charewiczowa, Ł. 1925. Lwówskie ograniczacje zawodowe za chasów Polski przedrozbiorowej. Lwów.
- Czolowski, A. 1892. Pomniki dziejowe Lwowa z Archiwum miasta. T. 1. Najstarsza księga miejska, 1382–1389. Lwów.
- Gorski, K. 1902. Historia artyleryi polskiej. Krakow.
- Łoziński, W. 1896. Komunikat o odlewnictwie lwowskiem. Sprawozdania Komisji do badania historji sztuki w Polsce. T. 5. Kraków.
- Pawłowski, B. 1911. Zajęcie Lwowa przez Austryę 1772 r. Lwów.
##submission.downloads##
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2020 Сторінки історії
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format for any purpose, even commercially.
- Adapt — remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
- Attribution — You must give appropriate credit , provide a link to the license, and indicate if changes were made . You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.
Notices:
You do not have to comply with the license for elements of the material in the public domain or where your use is permitted by an applicable exception or limitation .
No warranties are given. The license may not give you all of the permissions necessary for your intended use. For example, other rights such as publicity, privacy, or moral rights may limit how you use the material.