
230

СТОРІНКИ ІСТОРІЇ: ЗБІРНИК НАУКОВИХ ПРАЦЬ ● ISSN 2307-5244  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  . ВИПУСК 53

УДК 070.18(477.87)«1956»
DOI: 10.20535/2307-5244.53.2021.248559

Н. Ф. Вароді
ОRCID: 0000-0003-4175-4928

Закарпатський угорський інститут імені Ференца Ракоці ІІ
N. Váradi

Ferenc Rákóczi II Transcarpathian Hungarian College of Higher Education

ВІДДЗЕРКАЛЕННЯ ТЕМИ РЕВОЛЮЦІЇ 1956 Р.  
В УГОРЩИНІ У ЗАКАРПАТСЬКИХ ГАЗЕТАХ  

ТОГО ЧАСУ
The Echo of the 1956 Hungarian Revolution  

in the Contemporary Transcarpathian Printed Press
В статті розглядається проблематика подій революції 1956 р. в Угор-

щині крізь призму преси того часу. Простежується, що радянська влада 
висвітлювала угорські події як контрреволюційні, спрямовані проти влади 
та народу. Встановлено, що в радянській пресі на Закарпатті було приді-
лено велику увагу Угорщині часів революції. Влада ставила за мету ство-
рити таку картину, що все те, що відбувається в Угорщині, є несправед-
ливим, шкідливим та противладним. Доповіді про події в Угорщині були зо-
середжені на страті угорських комуністів, вбивствах радянських солдатів 
та захопленні партійних і державних установ.

Ключові слова: газета, аналіз статей, революція 1956 р., пропаганда, 
комуністичний лідер.

Numerous papers have been written about the history of the Hungarian Rev-
olution of 1956 both in Hungary and beyond its borders in the past decades. The 
archival documents of Ukraine and the former Soviet Union are under research too.

Numerous data prove that the actions aiming to crush the War of Independ-
ence were directly governed from Transcarpathia. Archival data also confirm the 
reminiscence of the Transcarpathian Hungarian witnesses, according to which the 
Soviet military and political centre was set up in Uzhgorod, from where the defeat 
of the Hungarian Revolution was directed. The reminiscence of the Soviet soldiers 
reveals that the first military corps crossed the border with the purpose of crush-
ing the revolution on October 24. 

Since travelling became impossible due to the strictly closed borders after the Se-
cond World War, people living in the Soviet Union could not keep in touch with Hun-
gary. The postal connections were severely controlled. The Soviet authorities permit-
ted the inhabitants to order only a couple of foreign publications, in few copies. Even 
the Hungarian Communist Party-press could be ordered and read only by few people. 



231

СТОРІНКИ ІСТОРІЇ: ЗБІРНИК НАУКОВИХ ПРАЦЬ ● ISSN 2307-5244  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  . ВИПУСК 53

The majority of the population was informed about the local and foreign world 
and events mainly by the Soviet press, which was the mouthpiece of the Com-
munist Party of the Soviet Union. Getting a relatively realistic picture about the 
outside world was only possible through foreign radio broadcasting. The Hun-
garian people mainly listened to Kossuth Radio, but some people could reach 
western broadcasts and listened to the Free Europe Radio, for instance. These 
sources of news were available during the revolution too.

After the revolution was suppressed, the Transcarpathian newspapers cele-
brated the «victory over the counter-revolution» and judged its participants (the 
«horthysts», the «fascists» — as they called them). Only rejective writings were 
published; articles with the slightest sign of sympathy could be published neither 
in the central nor in the local papers. 

The importance of the press is confirmed by everyday experience, numerous 
studies and scientific reports. Its public opinion-forming power is particularly 
significant. Analysis of the press is necessary to understand the conditions of an 
age. To understand the essence of the 1956 Revolution, it is crucial and vital to 
study the contemporary press.

The events of the 1956 Revolution in Hungary received a great response in the 
local papers. Even after 64 years, the articles that appeared in the Transcarpathian 
newspapers during the ‘56 Revolution are extremely telling. It is obvious how the So-
viet authorities wanted to influence the opinion of Transcarpathian inhabitants about 
the Revolution. From October 25, in the papers, the following questions arise almost 
every day: what caused, triggered the revolution, what actually happened in Octo-
ber? In local press sometimes 3–4 articles deal with the Revolutionary actions from 
the Soviet point of view. This article is press study research on the 1956 Revolution.

Keywords: newspaper, analysis of articles, Revolution of 1956, propagan-
da, communist leader.

Постановка проблеми. На революцію та визвольну боротьбу 1956 р. 
в Угорщині відгукнулася й закарпатська преса. Події революції були в ній 
предметом великої уваги. З жовтня 1956 р. газети кілька тижнів звітували про 
кожен день тих подій. У кінці 1956 р. та на початку 1957 р. дотичні до рево-
люції найважливіші питання в пресі були такі: «Хто є лідерами революції?»; 
«Звідки контролюють революцію?»; «Що було причиною революції?»; «Які 
криваві події відбуваються в Угорщині?». І, звичайно, автори публікацій від-
повідали на ці запитання, слугуючи інтересам Комуністичної партії. При-
клади можна знайти в цьому дослідженні.

Під час революції події було висвітлено в понад 250 статтях. Розгля-
даючи реакції радянських журналістів і редакторів із Закарпаття на угор-
ську революцію 1956 р., ми не можемо залишити поза увагою те, як сильно 
на них тиснула радянська влада.



232

СТОРІНКИ ІСТОРІЇ: ЗБІРНИК НАУКОВИХ ПРАЦЬ ● ISSN 2307-5244  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  . ВИПУСК 53

А отже, нашою робочою гіпотезою є те, що громадськість не могла отри-
мати ніякої достовірної інформації про події в Угорщині через маніпуля-
ції громадською думкою за допомогою офіційної пропаганди.

Історіографія сучасної України практично зовсім не приділяла уваги 
окресленій темі. Під час дослідження взято за приклад також роботи А. Сти-
каліна, одного з найбільш шанованих і популярних російських дослідни-
ків теми угорської революції та визвольної війни 1956 р. на базі джерел 
з російських архівів (Sztikalin, A. 2007; Стикалин, А. 2003, Стикалин, А. 2009).

Під час роботи над темою було опрацьовано такі газети: «Червоний пра-
пор», «Правда», «Закарпатська правда», «Радянське Закарпаття», «Молодь 
Закарпаття», «Карпаті Ігоз Со», які виходили чотири рази на тиждень у 1950-
х рр.

Виклад основного матеріалу.
З червня 1956 р. в Будапешті систематично проходили студентські мітин-

ги, на яких усе частіше звучали вимоги вивести з Угорщини радянські війсь-
ка, провести вільні вибори, скасувати цензуру, звільнити політв’язнів, ввес-
ти багатопартійну систему, змістити сталіністів із державних посад.

23 жовтня 1956 р. в Угорщині вибухнула революція проти комуністич-
ного режиму. Основними причинами були криза сталінської моделі соціа-
лізму та репресивний режим М. Ракоші генерального секретаря Комуніс-
тичної партії Угорщини, початок десталінізації в СРСР і. т. д.

Основні події революції: 23 жовтня відбулася масова демонстрація на під-
тримку Польщі та проти дій уряду Ракоші. 24 жовтня прем’єр-міністром обра-
ли Імре Надя, якого рік перед тим усунули з посади голови уряду й виключи-
ли з лав Комуністичної партії за розгортання ліберальної програми реформ. 
За чотири дні було сформовано новий уряд, який звернувся до СРСР з вимо-
гою вивести з Угорщини радянські війська. Тим часом чинний лідер угор-
ських комуністів Ерно Ґеро оголосив надзвичайний стан і звернувся по допо-
могу в формі збройного втручання до СРСР, після початку якого боротьба 
переросла в загальнонаціональну війну за незалежність проти російської 
інтервенції. 28 жовтня 1956 р. укладено перемир’я між місцевими кому-
ністами й революціонерами. На основі досягнутих угод було сформова-
но новий коаліційний уряд на чолі з Імре Надем, який 1 листопада заявив 
про вихід Угорщини з Варшавского договору. З 4 по 11 листопада опера-
ція радянських військ «Вихор» придушила революцію. Новим головою уря-
ду став Я. Кадар, який створив нову партію: Угорську робітничу соціаліс-
тичну партію (УРСП). Імре Надя заарештували, стратили 16 червня 1958 р. 
Протягом подій в Угорщині загинуло 2652 революціонерів, близько 20 тис. 
було ув’язнено і понад 170 тис. довелося тікати за кордон. Втрати радян-
ської армії, за офіційними даними, становили 669 убитими й 1540 поране-
них, 51 військовий вважається зниклим безвісти (Король, І. 2002, с. 4–104).



233

СТОРІНКИ ІСТОРІЇ: ЗБІРНИК НАУКОВИХ ПРАЦЬ ● ISSN 2307-5244  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  . ВИПУСК 53

До революційних подій радянська преса не дуже звертала увагу на Угор-
щину. Перепоховання Ласло Райка, що відбулося 6 жовтня, у газетах не зга-
дали жодним рядком. У часописах, які вийшли 24 жовтня, так само нічого 
не писали про події попереднього дня в Будапешті. Ймовірно, через те, що 
відділ пропаганди Комуністичної партії СРСР вважав, що будапештське 
повстання придушать за кілька годин, а для радянських читачів повчальні-
шою буде інформація про поразку «контрреволюційного путчу» (Sztikalin, A. 
2007, old. 17). На користь цього припущення свідчить опубліковане в номері 
«Правди» від 25 жовтня коротке повідомлення ТАРС (Інформаційне агент-
ство Радянського Союзу) про будапештські події під гучною назвою «Пораз-
ка антинародного заколоту в Угорщині»1. У наступні дні з’явилося ще кіль-
ка публікацій про Угорщину з подібними заголовками. Через це офіцій-
ний друкований орган Компартії Угорщини — газета «Szabad Nép» («Вільний 
Народ») — навіть вступив у дискусію з «Правдою»2. 30 жовтня московський 
кореспондент «Szabad Nép» і перший секретар Посольства Угорської Рес-
публіки прибули до редакції «Правди». Вони запропонували, щоби газе-
та в короткому повідомленні визнала: внаслідок браку точних відомостей 
видання помилково потрактувало події в Угорщині. Гості вважали появу такої 
публікації важливою, бо, на думку угорців, «Правда» віддзеркалювала погля-
ди радянського народу. Головний редактор «Правди» П. Шатюков у доповіді 
секретарю ЦК КПРС П. Поспєлову, коментуючи цей інцидент, заявив: газе-
та не вважала, що буде розумно вступати в дискусію з офіційним виданням 
угорської компартії (Sztikalin, A. 2007, old. 17).

У Закарпатській обл., окрім «Правди», поширювалися й газети «Крас-
ное Знамя» та її український варіант «Червоний прапор», виходили «Закар-
патська правда», «Советское Закарпатье», «Молодь Закарпаття» та «Kárpáti 
Igaz Szó» («Карпаті Ігоз Со»).

У названих виданнях місцеві читачі могли прочитати про перші дні рево-
люції, її подальший розвиток, читати повідомлення, в яких Угорщину ого-
лошували ареною трагічних подій, де наслідки злочинної політики уряду 
завели соціалістичний розвиток країни в глухий кут, що й викликало народне 
обурення та широкий народний рух. Збройні зіткнення з міліцією та вулич-
ні бої приписувалися діям контрреволюційних провокаторів, які обманюва-
ли передусім молодь. Наголошувалося, що народ не бажав повернення капі-
талізму, адже вважав його неприйнятним і ворожим для робітничого класу3.

Про запровадження багатопартійної системи, новий коаліційний уряд, 
підпорядкування армії, міліції, прикордонної служби, національної гвар-
дії Революційному виконавчому комітетові майже нічого не писали. Про 

1 Правда. 25.10.1956. С. 4.
2 Szabad Nép. 28.10.1956. С. 1.
3 Молодь Закарпаття. 31.10.1956. С. 3; Червоний прапор. 28.11.1956. С. 3; Червоний прапор. 

31.11.1956. С. 3.



234

СТОРІНКИ ІСТОРІЇ: ЗБІРНИК НАУКОВИХ ПРАЦЬ ● ISSN 2307-5244  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  . ВИПУСК 53

штурм 30 жовтня будівлі міськкому партії на Республіканській площі радян-
ські газети подали фальшиву інформацію. В будинку, окрім працівників пар-
тапарату, перебували представники Центрального комітету та 9 офіцерів най-
вищого рангу Міністерства оборони. За оцінками, було вбито щонайменше 
70 осіб, залишилося багато поранених (Orbán, É. 2006, old. 77–80). За іншими 
даними, революціонери стратили 24 працівників Служби державної безпе-
ки. (Eörsi, L. 2006, old. 41). Про штурм міськкому в пресі писали, вказуючи, 
коли він почався, що в цей час робили офіцери для оборони, як повстанці 
захоплювали сусідні будинки та розміщували вогневі позиції, що допомо-
га працівникам міськкому від органів влади та збройних сил не надійшла, 
бо ті «уже перебували на стадії розпаду»1. Деталі штурму 30 жовтня теж було 
наведено: «Вхід до міськкому на той час захищала бронемашина з важким 
озброєнням. У сутінках екіпаж бронемашини спіймав трьох повстанців. 
У всіх трьох виявили посвідчення нацгвардійців. Одному з хлопців було 
всього 16 років. У нього вилучили гранату, а в товаришів — стрілецьку 
зброю. 16-річний хлопець розповів, що гранату він хотів вкинути у броньо-
вик. У двох інших знайшли нове взуття, горілку та інші підозрілі речі. Трьох 
повстанців роззброїли, а потім разом із вкраденими ними речами відвели 
у відділення міліції по вулиці Мошоні»2. Це повідомлення мало б засвід-
чити попередньо оприлюднену тезу про легковірність молоді, з якою працю-
вали контрреволюційні провокатори, а також схильність останніх до підку-
пу бунтівників. В підсумку, після докладного переліку застосованої під час 
штурму зброї, а також дій революціонерів після захоплення будівлі (переду-
сім убивств і звірячих катувань тих, хто її захищав) атаку на міськком було 
визнано «ретельно спланованою воєнною операцією»3.

Було опубліковано чимало таких статей, де описувалося, що повстан-
ці чинили з комуністичними лідерами. Згадувалася «кровожерна жорсто-
кість» груп на площах Штайнера, Нікельсбурга, Алмаші, на вулиці Гараі, 
площі Клаузала тощо, наголошувалося, що зброю давали в руки молодим, 
аби ті страчували комуністів4.

Писали також про події в інших регіонах, зокрема в містах Дєр, Сексард, 
Фюзешабонь, Боя, Сомбатгей, Мішкольц. Так, про Дєр було вказано, що там, 
попри намагання угорських солдатів дати відсіч, діяли активні «контрре-
волюційні терористичні банди»5, а щодо Баї було докладно описано напад 
на будівлю райвідділу міліції ввечері 2 листопада, перелічено загиблих при 
штурмі й страчених, а також поранених її захисників. Віддячили й за допо-
могу радянським солдатам, котрі не допустили нові страти й «подальші теро-

1 Червоний прапор. 12.12.1956. С. 4.
2 Червоний прапор. 31.10.1956. С. 2.
3 Червоний прапор. 30.10.1956. С. 2.
4 Червоний прапор. 19.12.1956. С. 4.
5 Советское Закарпатье. 31.10.1956. С. 3.



235

СТОРІНКИ ІСТОРІЇ: ЗБІРНИК НАУКОВИХ ПРАЦЬ ● ISSN 2307-5244  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  . ВИПУСК 53

ристичні дії»1. Автор повідомлення з Баї додав, що «В Озді 29 жовтня також 
відбувалися криваві події. На одній із площ міста зібрався людський натовп. 
Почалася стрілянина. По-фашистському, по-звірячи було замучено трьох 
патріотів, яких далі повісили перед будівлею ради трудящих»2.

Були в пресі й статті, де йшлося про те, як повстанці страхаються звірств, 
які самі ж і скоїли, як дехто з них намагався запобігти страті принаймні 
цивільних осіб, але було підкреслено: «стратам службовців держбезпеки 
навіть вони не сміли перешкоджати. Не вдалося врятувати й військових офі-
церів»3. У свідченнях тих, хто побував у руках повстанців, про те, як жор-
стоко останні знущалися з затриманих, теж допускали згадки про помилу-
вання деяких осіб: «Я була на другому поверсі, коли натовп наповнив схо-
ди. Хтось із юрби спрямував на мене зброю… Однак один з їхніх керівників 
вигукнув, щоб таких старих жінок не чіпали…»4. Імовірно, так кореспон-
денти підкреслювали брак справжньої єдності серед революціонерів.

У радянській пресі неодноразово наголошувалося, що збройне повстан-
ня «контрреволюціонерів», у ході якого частину затриманих брали в полон, 
частину страчували, частину вбивали на місці5, було добре підготовлене, ним 
керували з Заходу, переважно через Червоний Хрест, а угорським повстан-
цям звідти допомагали зброєю та іншими матеріальними засобами. Напри-
клад, ішлося навіть про те, що «З автобуса Червоного Хреста випала валі-
за, яка розкрилася. Вона була наповнена зброєю»6. В статтях наявні поси-
лання на те, що про повстання в Угорщині вже давно знав від тих, хто його 
спланував, голова ЦРУ, брат держсекретаря США Аллен Даллас, котрий 
навіть не приховував цього, на газети «Berliner Zeitung» від 20 листопа-
да, де йшлося «про зв’язок угорських контрреволюційних сил із Західною 
Німеччиною»7, й видання «Welt am Sonntag» від 4 листопада, де згадува-
лися 200  бляшанок з ручними гранатами, наданих від іноземців серед хар-
чових продуктів8. Серед причетних до розпалювання зіткнень згадувались 
емігрантські організації, профінансовані зі США, учасники яких переки-
нули в Угорщину зброю, боєприпаси та контрреволюціонерів за допомо-
гою літаків Червоного Хреста, при цьому вказувалося: «Інші збройні гру-
пи проникнули в країну через західний кордон. До Угорщини попрямували 
колишні поміщики та капіталісти, офіцери режиму Хорті та гітлерівські зло-
чинці — всі ті, кому вдалося втекти від правосуддя. Тут вони викрикували 
свої гасла, поширювали панічні новини, створювали масову істерію, розда-

1 Советское Закарпатье. 21.11.1956. С. 3.
2 Советское Закарпатье. 21.11.1956. С. 3.
3 Червоний прапор. 21.12.1956. С. 4.
4 Закарпатська правда. 16.11.1956. С. 4.
5 Молодь Закарпаття. 10 01.1957. С. 3.
6 Закарпатська правда. 24.11.1956. С. 2.
7 Червоний прапор. 14.01.1957. С. 4.
8 Закарпатська правда. 20.12.1956. С. 4.



236

СТОРІНКИ ІСТОРІЇ: ЗБІРНИК НАУКОВИХ ПРАЦЬ ● ISSN 2307-5244  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  . ВИПУСК 53

вали зброю, стріляли, нацьковували. Вони відіграли значну роль у розвит-
ку подій»1. В центральному складі Угорського Червоного Хреста теж було 
виявлено, з посиланням на очевидців, «фашистських посіпак»2.

Було багато статей про те, що на Заході в різноманітних військових під-
готовчих таборах (поблизу Траунштайна у Верхній Баварії, в Лондоні й ще 
в різних місцевостях Франції, Німеччини, Австрії) під керівництвом аме-
риканців, іспанських офіцерів Франко та членів фашистських угорських 
організацій проходили вишкіл добровольці, зокрема члени загонів СС, яких 
згодом перекидали в Угорщину для розхитування громадського порядку3.

Преса повідомляла й про те, як і чому західні держави підштовхують 
угорський народ до повстання проти Радянського Союзу. Серед таких кра-
їн виділяли Австрію, де діяли секретні агенти, які вербували повстанців, 
зокрема й листівками4, а також ФРН, де діяла узгоджена зі вказівками ЦРУ 
шпигунська організація під керівництвом колишнього нацистського гене-
рала Гехлена5. Саме німецьких фашистів у пресі було визнано головними 
помічниками угорських емігрантів, котрі стали революціонерами6. Наміром 
цих угруповань оголосили такий: «перетворити Угорщину на гніздо вогню 
нової світової війни, на військову базу частин НАТО»7, а також «знищити 
народну демократичну систему і відновити в Угорщині старе буржуазно-по-
міщицьке панування»8.

Закарпатські видання видаються «добре проінформованими» і про керів-
ників революції — великого землевласника Естергазі, котрий володів за режи-
му Хорті майже чвертю земель Угорщини9, Отто Габсбурга, Гомбошнеке, 
сина гітлерівського регента в Угорщині Міклоша Хорті10.

Уряд Імре Надя було охарактеризовано як нездатний протистояти нарос-
танню в країні хаосу11, проникненню в державні органи колишніх фашист-
ських діячів, зокрема й офіцерів12, створенню різних непідконтрольних вла-
ді організацій, навіть збройних утворень13, а отже — як слабкий.

Закарпатські газети передруковували й чимало закордонних публікацій, 
намагаючись цим підтвердити власну інформацію. Із голландської «Het 
Parol» цитували згадки про угорського барона, котрий перекидав із Голлан-

1 Советское Закарпатье. 21.11.1956. С. 3.
2 Червоний прапор. 23.12.1956. С. 4.
3 Закарпатська правда. 20.12.1956. С. 4.
4 Правда. 22.11.1956. С. 4.
5 Червоний прапор. 23.12.1956. С. 4.
6 Червоний прапор. 23.12.1956. С. 4; Червоний прапор. 01.14.1957. С. 4.
7 Червоний прапор. 01.14.1957. С. 4.
8 Червоний прапор. 28.11.1956. С. 3.
9 Закарпатська правда. 20.12.1956. С. 4.
10 Закарпатська правда. 22.11.1956. С. 3.
11 Закарпатська правда. 22.11.1956. С. 3.
12 Советское Закарпатье. 21.11.1956. С. 3.
13 Закарпатська правда. 22.11.1956. С. 3.



237

СТОРІНКИ ІСТОРІЇ: ЗБІРНИК НАУКОВИХ ПРАЦЬ ● ISSN 2307-5244  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  . ВИПУСК 53

дії до Угорщини диверсійні групи, про Ласло Шомоді, який друкував у себе 
на квартирі провокаційні листівки1, про колишнього есесівця Клаасена, 
що набирав добровольців для угорських контрреволюціонерів із колишніх 
частин СС2, про те, як «Керівники контрреволюції … тероризували та вби-
вали всіх передових трудящих. У Будокесі вони роздали зброю різнома-
нітним авантюристам і випущеним із в’язниць бандитам, яких направили 
в Будапешт та навколишні села, де підготували криваву купіль для угор-
ського народу…»3.

На підставі статей, передрукованих із закордонних періодичних видань, 
закарпатська преса звертала увагу читачів і на роль радіо «Вільна Євро-
па», що діяло в Мюнхені з 1951 р. Цій радіостанції приписували поширен-
ня серед повстанців обіцянок американської підтримки після оголошен-
ня результатів президентських виборів, через що, зокрема, збройна бороть-
ба й тривала так довго4.

Західнонімецька газета «Der Spiegel» («Дер Шпігель») опублікувала стат-
тю «Підбурювальна діяльність американської радіостанції “Вільна Євро-
па”», де описувалося, яку роль відіграла ця радіостанція під час угорських 
подій. Читачів повідомляли, що в ході угорського путчу радіо «Вільна Євро-
па» вело відкриту провокаційну діяльність. Західнонімецька буржуазна 
партія «Німецька спілка», що виступала за єдність, мир і свободу, в листів-
ках підкреслила, що за кровопролиття в Угорщині радіо «Вільна Європа» 
несе моральну відповідальність5.

На початку листопада в Радянському Союзі ухвалено проводити інтен-
сивнішу пропаганду стосовно угорських подій. Після 3 листопада радян-
ську пресу переповнили статті «про жахливі вчинки контрреволюціонерів» 
(Sztikalin, A. 2007, old. 18). Публікувалися численні свідчення нібито оче-
видців, які розповідали про «криваві злочини» повстанців. Також з’явилося 
чимало свідчень, за якими багато повстанців нібито не знали, у що їх втя-
гують. Серед великої кількості очевидців із Закарпаття, котрі нібито їздили 
в Угорщину до родичів або знайомих, є й такі особи (робітниця Берегівської 
швейної фабрики Юлія Балла6, лікар із Солотвина Ференц Візер7, мешкан-
ці Великого Березного Юлій і Марія Январі8), про реальне існування яких 
не вдалося знайти ніяких документів в Державному архіві Закарпатської 
області, а також анонімні свідки: «Мій брат живе у Матолчі… Я приїхав 
до нього 10 жовтня... 23-го жовтня зібралися селяни, які раніше, до створен-

1 Закарпатська правда. 22.11.1956. С. 3.
2 Закарпатська правда. 20.11.1956. С. 4.
3 Червоний прапор. 11.11.1956. С. 3.
4 Закарпатська правда. 20.11.1956. С. 4.
5 Закарпатська правда. 20.11.1956. С. 4.
6 Червоний прапор. 19.12.1956. С. 4.
7 Червоний прапор. 27.11.1956. С. 4.
8 Закарпатська правда. 27.11.1956. С. 4.



238

СТОРІНКИ ІСТОРІЇ: ЗБІРНИК НАУКОВИХ ПРАЦЬ ● ISSN 2307-5244  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  . ВИПУСК 53

ня ТС, володіли більшою частиною земель на селі… Вони хотіли помсти-
тися за свої втрати… почали нищити урожай, вдерлися до квартири дирек-
тора школи... побили його і витягли на вулицю… розгромили школу, спали-
ли бібліотеку… вбили сільських комуністів»1. Закарпатські газети перейняли 
й чимало закордонних публікацій, намагаючись цим підтвердити власну 
інформацію.

Окрім свідчень місцевих, публікувалися і думки іноземців, відомих спе-
ціалістів: «Я поїхав до Будапешта з метою обміну промислового досвіду, 
та замість того, щоб оглянути угорські заводи та місцевих робітників, я бачив, 
як робітники гинуть на вулицях, а заводи стоять у руїнах… У вівторок… 
Між 17:00–19:00 почали прибувати наповнені зрадниками машини, з яких 
у натовп кидали зброю та боєприпаси… На горищах житлових будинків була 
підготовлена зброя… 15–18-річні молодики вбивали всіх, кого зустрічали 
на шляху. У середу на прохання угорського уряду ввели радянські танки 
і настав спокій»2. В таких відгуках наголошувалося на тисячах жертв біло-
го терору включно з випадковими людьми3, про напади на «машини швидкої 
допомоги Червоного Хреста та навіть на літаки, що перевозили поранених»4.

Юрій Чонаді, колишній головний редактор часопису «Червоний прапор», 
розповів, що редакторам постійно необхідно було слухати ТАРС на хви-
лі 1435,6 МГц, на якій у певні години Радіотелеграфне агентство Украї-
ни (РАТАУ) давало районним газетам інформацію про події. Це не були 
публічні передачі, люди їх не чули, навіть журналістам важко було розібра-
тися, про що йдеться. Для того, щоб на місцях устигали записувати, диктор 
читав матеріал по словах. Інформація мінялася ледь не щогодини. То під-
тримували Імре Надя, то називали його контрреволюціонером. Із цього було 
помітно, що в Москві не знали, як діяти. Траплялося, що треба було міня-
ти тільки абзаци, але було й таке, що викидати доводилося весь текст, який 
звучав лише годину тому5.

Протокол № 7–10 обласного комітету Компартії України містить рішення 
ЦК КПУ, згідно з яким «необхідно підготувати добірку матеріалів про кри-
ваві злочини «фашистських бандитів» в Угорщині, видати її тиражем 3000 
примірників. Готувати матеріали доручити відділу агітації та пропаганди 
Закарпатського обкому Компартії України»6.

Для більшого ефекту партійної пропаганди ще 1956 р. видали книгу 
«Контрреволюційні сили в угорських жовтневих подіях», у якій було зібра-
но статті, раніше опубліковані в закарпатських газетах.

1 Закарпатська правда. 28.11. 1956. С. 4.
2 Закарпатська правда. 10.11.1956. С. 3.
3 Закарпатська правда. 22.11.1956. С. 3.
4 Закарпатська правда. 27.11.1956. С. 4.
5 Інтервʼю з Ю. А. Чонаді, колишнім районним редактором газети «Червоний прапор». Інтервʼю 

провела автор статті 23.10.2003.
6 Держархів Закарпатської обл. Ф. 1. Оп. 1. Спр. 2780. Арк. 33.



239

СТОРІНКИ ІСТОРІЇ: ЗБІРНИК НАУКОВИХ ПРАЦЬ ● ISSN 2307-5244  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  . ВИПУСК 53

Можна сприймати як факт, що події революції 1956 р. в Угорщині викли-
кали великий резонанс у закарпатських газетах.

Протягом останніх десятиліть з’явилося чимало робіт про історію Угор-
ської революції 1956 р. як в Угорщині, так і за її межами. Досліджуються 
й архівні документи України та колишнього Радянського Союзу. Числен-
ні дані доводять, що дії, спрямовані на придушення війни за незалежність, 
безпосередньо керувалися з Закарпаття1. Архівні дані теж підтверджують 
спогади закарпатських угорців, за якими в Ужгороді було створено радян-
ський військово-політичний центр, звідки керували придушенням Угор-
ської революції2. Спогади радянських солдатів містять інформацію про те, 
що перший військовий підрозділ із Берегова перетнув кордон з метою роз-
грому революції 24 жовтня3.

Оскільки подорожі стали неможливими через закриті після Другої Сві-
тової війни кордони, люди, які жили в Радянському Союзі, не могли під-
тримувати зв’язок з родичами в Угорщині. Поштові зв’язки суворо контро-
лювалися. Радянська влада дозволила громадянам замовляти лише кілька 
закордонних видань, у кількох примірниках. Навіть пресу угорської компар-
тії можна було замовити лише надійним, вірним комуністам4.

Висновки. Після 3 листопада радянську пресу переповнили статті про 
«жахливі вчинки контрреволюціонерів». Радянська влада зробила все, аби 
закарпатське населення засудило події, які відбувалися в Угорщині в жовт-
ні 1956 р. Більшість населення була інформована про місцеві та закордонні 
події переважно з радянської преси, яка була рупором Комуністичної пар-
тії Радянського Союзу. Отримати відносно реалістичну картину про зов-
нішній світ було можливо лише за допомогою закордонного радіомовлення. 
Угорський народ переважно слухав радіо Кошут, але деякі люди мали змогу 
прослуховувати й передачі західних радіостанцій, наприклад «Вільної Євро-
пи». Ці джерела новин були доступні й під час революції.

Після придушення революції закарпатські газети відзначали «перемогу 
над контрреволюцією» та засуджували її учасників («хортисти», «фашис-
ти» — так їх називали).

Події угорської революції 1956 р. отримали великий відгук у місцевих 
закарпатських газетах. Очевидно, що радянська влада намагалася маніпулю-
вати думкою закарпатців. З 25 жовтня в газетах майже щодня порушували 
питання: які причини призвели до вибуху революції, що насправді сталось 

1 Держархів Закарпатської обл. Ф. 1. Оп. 1. Спр. 2780. Арк. 100–150.
2 Галузевий державний архів Служби безпеки України, Ужгород. Ф. 43. Оп. 1. Спр. 1–22.
3 Інтерв’ю з колишнім військовослужбовцем Сторожуком Андрієм. Інтервʼю провела автор 

статті, 22.10.2003.
4 Елемер Ковач: Історія угорськомовної преси та свободи преси на Закарпатті 1918–1989. In: 

Іштван Апро — Вінце Пал: Угорська закордонна преса від Тріанону до кінця XX століття. Інсти-
тут медіадосліджень Ради ЗМІ Національного управління з питань засобів масової інформації та кому-
нікацій. 2014. 81.



240

СТОРІНКИ ІСТОРІЇ: ЗБІРНИК НАУКОВИХ ПРАЦЬ ● ISSN 2307-5244  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  . ВИПУСК 53

у жовтні? У місцевій пресі іноді 3–4 статті висвітлюють революційні дії 
з радянського погляду. Матеріали, які публікувалися, значною мірою були 
передруками з центральної союзної преси або повідомленнями ТАРС.

Король, І. 2002. Угорська революція 1956 року: початок краху прорадянських тота-
літарних режимів. Ужгород: В. Падяк.

Стикалин, А. 2003. Прерванная революция. Венгерский кризис 1956 года и полити-
ка Москвы. Москва: Новый хронограф. С. 1–313.

Стикалин, А. 2009. Венгерские события 1956 г. и советское общество. Конфликты 
и компромиссы в истории мировых цивилизаций. Сборник статей. Москва: Издатель-
ство Российский государственный гуманитарный университет. C. 183–197.

Eörsi, L. 2006. Köztársaság tér 1956. Budapest: 1956-os Intézet. Old. 41.
Orbán, É. 2006. Amit ’56-ról mindenkinek tudnia kell. A forradalom rövid története. Gloria 

Victis. Technika Alapítvány — Összmagyar Testület. Budapest: Innova-Print. Old. 77–80.
Sztikalin A. 2007. Az 1956-os magyar forradalom hatása a szovjet közvéleményre. Új 

források, Az 1956-os forradalom visszhangja a szovjet tömb országaiban. Budapest: 1956-os 
Intézet. Old. 15–23.

Korol, I. 2002. Uhorska revoliutsiia 1956 roku: pochatok krakhu proradianskykh 
totalitarnykh rezhymiv [The Hungarian Revolution of 1956: The Beginning of the Collapse of 
Pro-Soviet Totalitarian Regimes]. Uzhhorod: V. Padiak. [in Ukrainian].

Stikalin, A. 2003. Prervannaja revoljucija. Vengerskij krizis 1956 goda i politika Moskvy 
[Interrupted Revolution. The Hungarian Crisis of 1956 and Moscow’s Policy]. Moskva: Novyj 
hronograf. S. 1–313. [in Russian].

Stikalin, A. 2009. Vengerskie sobytija 1956 g. i sovetskoe obshhestvo [The Hungarian 
Events of 1956 and Soviet Society]. Konflikty i kompromissy v istorii mirovyh civilizacij. Sbornik 
statej. Moskva: Izdatel’stvo Rossijskij gosudarstvennyj gumanitarnyj universitet. S. 183–197. 
[in Russian].

Eörsi, L. 2006. Köztársaság tér 1956 [Republic Square 1956]. Budapest: 1956-os Intézet. 
Old. 41. [in Hungarian].

Orbán, É. 2006. Amit ’56-ról mindenkinek tudnia kell. A forradalom rövid története [What 
Everyone Needs to Know About ’56. A Short History of the Revolution]. Gloria Victis. Technika 
Alapítvány — Összmagyar Testület. Budapest: Innova-Print. Old. 77–80. [in Hungarian].

Sztikalin A. 2007. Az 1956-os magyar forradalom hatása a szovjet közvéleményre. Új 
források [The Impact of the Hungarian Revolution of 1956 on Soviet public Opinion. New 
Sources]. Az 1956-os forradalom visszhangja a szovjet tömb országaiban. Budapest: 1956-os 
Intézet. Old. 15–23. [in Hungarian].


