АУКЦІОННА ТОРГІВЛЯ ТВОРАМИ МИСТЕЦТВА З ОБТЯЖЛИВИМ МИНУЛИМ 1945–2020 РР.: НЕДОСЛІДЖЕНІ АСПЕКТИ

Автор(и)

  • В. В. Солошенко Державна установа «Інститут всесвітньої історії Національної академії наук України», Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.20535/2307-5244.50.2020.210154

Ключові слова:

аукціонні будинки, арт-ринок, твори мистецтва, обтяжливе минуле, колекції, галереї, музеї, відчуження, нацизм, пошуки, повернення

Анотація

У статті концептуалізовано значення малодосліджених аспектів аукціонної торгівлі творами мистецтва з обтяжливим минулим, обґрунтовано роль у ній аукціонних будинків, колекціонерів і арт-дилерів. Висвітлено проблему повернення цінних художніх творів спадкоємцям або їх нащадкам тих обʼєктів, які були відчужені в роки Другої світової війни і через багато десятиліть після її завершення виставляються на продаж на аукціонах світу. Встановлено рідкісні випадки повернення в Україну переміщених творів мистецтва.

Посилання

  1. Акуленко, В. 2018. Культурні цінності як розмінні монети українських національних інтересів. Памʼятки України. № 1–2. C. 84–87.
  2. Герасименко, О. 2016. Дослідження сутності активів спадщини як категорії термінологічного апарату бухгалтерського обліку. Технологический аудит и резервы производства. № 6 (4). С. 4–9.
  3. Ганкевич, Р. 2017. Картину Леонардо да Вінчі продали на аукціоні за рекордні $ 450 млн картина стала найдорожчим твором мистецтва в історії. Культура. 16 листопада [Online]. Available at: https://zaxid.net/kartinu_leonardo_da_vinchi_prodali_na_auktsioni_za_rekordni_450_mln_n1441675
  4. Гольденцвайг, К. 2018. Наследие Гурлитта: как сотни потерянных шедевров пришли из нацистского подполья в галереи. 13 сентября. [Online]. Available at: https://rtvi.com/stories/nasledie-gurlitta/
  5. Дерій, В. 2017. Класифікація культурно-історичних цінностей та їх облік і аналіз на ринку антикваріату. Економічний аналіз: зб. наук. праць. Т. 27. № 3. С. 19–25.
  6. Зинич, М. 2003. Похищенные сокровища: вывоз нацистами российских культурных ценностей. Москва: ИРИ.
  7. Катнер, М. 2016. Как украденные нацистами картины оказались в Университете Оклахомы 8 декабря 2016. [Online]. Available at: http://lechaim.ru/events/kak-ukradennye-natsistami-kartiny-okazalis-v-nbsp-universitete-oklahomy/
  8. Коваленко, О. 2015. Облік та контроль культурних цінностей в Україні: дис. на здобуття наукового ступеня канд. екон. наук: 08.00.09 — бухгалтерський облік, аналіз та аудит (за видами економічної діяльності). Київ.
  9. Лось, Е. 2015. Как мировое общество разбирается со «спорными сокровищами»— украденными или незаконно проданными культурными цінностями, 4 октября [Online]: https://www.segodnya.ua/lifestyle/fun/kak-mirovoe-obshchestvo-razbiraetsya-so-spornymi-sokrovishchami-ukradennymi-ili-nezakonno-prodannymi-kulturnymi-cennostyami-654147.html
  10. Соколюк, Г. & Футорний, П. 2015. Сучасні світові тенденції з проведення міжнародних аукціонів. Ефективна економіка. № 10. [Online]: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=4420
  11. Солошенко, В. 2017. Розсекречені архіви аукціонного будинку «Адольф Вейнмюллер». Проблеми всесвітньої історії: науковий журнал. № 1 (3). С. 199–211.
  12. Солошенко, В. 2019. Арт-діяльність Гільдебранда Гурлітта як віддзеркалення епохи націонал-соціалізму. Міжнародні звʼязки України: наукові пошуки і знахідки. Вип. 28. С. 239.
  13. Cieslinska-Lobkowicz, N. 2006. Gründe, Abgründe, Ansprüche Restitutionspolitik in Polen. Die Täter, die Opfer und die Kunst. Osteuropa Kunst im Konflikt. Kriegsfolgen und Kooperation in Europa. № 1–2. Januar-Februar. S. 263–287.
  14. Datenbank Kunst- und Kulturgutauktionen 1933-1945. Adolf Weinmüller Münchener Kunstversteigerungshaus. [Online]. Available at: http://www.lostart.de/Webs/DE/Provenienz/Weinmueller/AuktionNav.html?cms_param=AHAUS_ID%3D616100381%26node%3Dexpand
  15. Dehnel, R. 2006. Die Täter, die Opfer und die Kunst: Rückblick auf den nationalsozialistischen Raubzug. Osteuropa Kunst im Konflikt. Kriegsfolgen und Kooperation in Europa. № 1–2. Januar — Februar. S. 15–17.
  16. Drinkuth, F. 2003. Der moderne Auktionshandel. Die Kunstwissenschaft und das Geschäft mit der Kunst. Köln: Böhlau Verlag.
  17. Eichwede, W. & Zubkova, E. 2014. Zur Anatomie des Kunstraubs: Die Kunst als Opfer deutscher und sowjetischer Politik im Zweiten Weltkrieg. Arsprototo: Das Magazin der Kulturstiftung der Länder. № 4. S. 25–29.
  18. Hartmann, U. 2013. Immer noch Nazi-Raubkunst in Thüringer Sammlungen MDR Thüringen. 8 February 2013, 7 February. [Online]. Available at: http://www.lootedartcommission.com/PVLSVK53591
  19. Herchenröder, Ch. 1972. Die Kunstmärkte. München: Econ, Auflage 4.
  20. Herchenröder, Ch. 2000. Die Kunstmärkte im Wandel Vom Jahrzehnt des Umbruchs in die Gegenwart. Düsseldorf: Verl. Wirtschaft und Finanzen.
  21. Heuss, A. 2000. Kunst- und Kulturgutraub: Eine vergleichende Studie zu Besatzungspolitik der Nationsalsozialisten in Frankreich und der Sowjetunion. Heidelberg: Universitätsverlag C. Winter.
  22. Hoffmann, M. & Kuhn, N. 2016. Hitlers Kunsthändler: Hildebrand Gurlitt 1895–1956. München: C. H. Beck Verlag.
  23. Hopp, M. 2012. Kunsthandel im nationalsozialismus: Adolf Weinmüller in München und Wien. Köln: Böhlau Verlag.
  24. Kennedy, Grimsted P. 2013. Art and Icons Lost in East Prussia The Fate of German Seizures from Kyiv Museums Jahrbücher für Geschichte Osteuropas, Vol. 61. 1. P. 47–91.
  25. Koldehoff, St. 2009. Die Bilder sind unter uns. Das Geschäft mit der NS-Raubkunst. Frankfurt am Main: Eichborn Verlag, 1 Auflage.
  26. Neumeister Münchener Kunstauktionshaus GmbH & Co. [Online]. Available at: https://www.neumeister.com/
  27. Ruppert, W. & Fuhrmeister, Сh. 2007. Zwischen Deutscher Kunst und internationaler Modernität. Formen der Künstlerausbildung 1918–1968. Bonn: Thomas Müntzer, BT Weimar, VG Bild-Kunst.
  28. Stadlbauer, L. 2013. Die Kunstaukton Österreich-Frankreich. Dissertation. Rechtswissenschaften. University of Vienna.
  29. Stoll, K. Auktionshaus veröffentlicht Datensätze aus NS-Zeit. [Online]. Available at: http://www.deutschlandfunk.de/raubkunst-auktionshaus-veroeffentlichtdatensaetze-aus-ns.691.de.html?dram:article_id=287740
  30. Thurns, H. P. 1994. Der Kunsthändler — die Wandlungen eines Berufes. Munich: Hirmer Verlag.
  31. Ulrich, W. 2000. Mit dem Rücken zur Kunst. Den neuen Statussymbolen der Macht. Berlin: Klaus Wagenbach Verlag.
  32. Watson, P. 1992. From Monet to Manhattan: The Rise of the Modern Art Market. London: Hutchinson.

##submission.downloads##

Як цитувати

Солошенко, В. В. (2020). АУКЦІОННА ТОРГІВЛЯ ТВОРАМИ МИСТЕЦТВА З ОБТЯЖЛИВИМ МИНУЛИМ 1945–2020 РР.: НЕДОСЛІДЖЕНІ АСПЕКТИ. Сторінки історії, (50). https://doi.org/10.20535/2307-5244.50.2020.210154

Номер

Розділ

Статті