National-Patriotic Education of Plast in 1950’s — 1970’s: Case Study of Australia

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.20535/2307-5244.50.2020.210153

Ключові слова:

національно-патріотичне виховання, українська діаспора, Австралія, Пласт, українська молодь

Анотація

У статті досліджено засади та головні напрями національно-патріотичного виховання Пласт в Австралії. З’ясовано головні чинники його розроблення і впровадження, до яких віднесено загрозу асиміляції і денаціоналізації молодої генерації українців діаспори та старіння і відхід від справ першого покоління українських мігрантів. Проаналізовано дискурс української діаспори 1950-х років щодо цілей і завдань національно-патріотичного виховання молоді. Доведено, що акцент було зроблено на вихованні кадрового резерву борців за незалежність України, що обумовило орієнтацію виховної системи на майбутнє. Зроблено висновок, що Пласт Австралії зосередив головну увагу на фізичному та спортивному вихованні молоді, що мало гартувати як тіло, так і дух, в також виховувати достойних громадян світу і України; культурному аспекту виховання, зокрема участі у імпрезах, танцювальних та музичних колективах було приділено трохи менше уваги. Виявлено особливості виховної системи Пласт, зокрема врахування психологічних особливостей різних вікових груп дітей і молоді та організація занять у формі гри на природі. Головним інструментом впровадження виховної методики стало таборування. Для його розвитку Пласт Австралії створив низку таборів, на території яких також періодично проводились важливі культурні заходи української громади. Продемонстровано, що українці, які у дитячі та юнацькі роки були членами Пласт, мали активну життєву позицію і зайняли в австралійському суспільстві достойне місце, зберігши при цьому національну ідентичність.

Посилання

  1. Брозницький, І. 1966. Українське шкільництво в Австралії. Українці в Австралії. Матеріали до історії поселення українців в Австралії. С. 697–727.
  2. Гай-Нижник, П. 2013. Започаткування та розвиток українознавчих досліджень в Австралії у другій половині ХХ ст. Гілея: науковий вісник. Вип. 79. С. 155–157.
  3. Даценко, О. М. 2002. Військово-патріотичне виховання в українських збройних формуваннях в умовах боротьби за українську державність (березень 1917 — листопад 1920 рр.): Дис... канд. іст. наук: 20.02.22. Київ: Військовий гуманітарний ін-т Національної академії оборони України.
  4. Єнін, М. 2018. Ідеологічні форми та ціннісні модифікації патріотизму української молоді (на основі аналізу модерованих групових дискусій). Ідеологія і політика, Issue № 2 (10). С. 61–93.
  5. Киселівська-Ткач, Л. 1953. Які психологічні можливості дітей сприяють їхньому вихованню? Молоде життя. Вип. Ч. 2. С. 6–7.
  6. Кривизюк, Л. 2009. Вишкільно-виховний досвід збройних сил України 1917–1920 рр. Україна: культурна спадщина, національна свідомість, державність. № 18. C. 426–431.
  7. Марван, Ї. 1983. Північнослов’янський контекст української словозміни. Аделаїда
  8. Михайленко, Т. 2008. Національне виховання молоді української діаспори в Канаді (кінець ХІХ–ХХст.): автореферат дис. ... канд. пед. наук : спец. 13.00.01. Київ: КНУ імені Тараса Шевченка.
  9. НАН України. 1995. Енциклопедія Української Діаспори. Т. 4: Австралія — Азія — Африка ред. Київ: Наукове Товариство ім. Шевченка.
  10. Недужко, Ю. 2009. Українська діаспора в процесі відновлення державної незалежності України (середина 40-х — початок 90-х років ХХ століття). Луцьк: Волинська обласна друкарня.
  11. Павленко, В. 2009. Українське шкільництво і українознавство на теренах Австралії. Міжнародні зв’язки України: наукові пошуки і знахідки. Міжвідомчий збірник наукових праць. С. 230–236.
  12. Павлишин, М. 2006–2007. Українці в Австралії: стан досліджень. Україна: культурна спадщина, національна свідомість, державність. С. 812–817.
  13. Паліїв, Ц. 1951. До питань нашої політики за кордоном. Пластовий шлях. Мюнхен. С. 50–59.
  14. Палій, Л. 1950. До питань пластового виховання. Пластовий шлях. Мюнхен. С. 57–63.
  15. Президент України. 2019. Указ Президента України Про стратегію національно-патріотичного виховання. [Online]. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/286/2019 [Дата звернення: 01 07 2020].
  16. Світовий Конгрес Вільних Українців. 1986. Другий Світовий Конгрес Вільних Українців. Торонто: Harmony Printed Limited.
  17. Сліпецька, Т. 1998. Українське шкільництво в Австралії. Українці в Австралії. P. 570–573.
  18. Срібняк, І. 2018. Національно-патріотична та спортивно-оздоровча мобілізація вояцтва у таборі інтернованих військ УНР Стшалково (Польща) у 1921–1922 рр.: форми і методи. Ідеологія і політика. № 2 (10). С. 131–146.
  19. Тисовський, О. 1997. Життя в Пласті. Торонто: Головна Пластова булава.
  20. Товариство збереження української спадщини в Австралії. 2001. Українці в Австралії. Енциклопедичний довідник. Сідней: Вільна думка.
  21. Федусевич, М. 2017. Декада Пластового Руху в Австралії. [Online]. Available at: https://100krokiv.info/2017/07/myron-fedusevych-dekada-plastovoho-ruhu-v-avstraliji/ [Дата звернення: 01.07.2020].
  22. Фундація Українознавчих Cтудій Австралії. 1994. Альманах українського життя в Австралії. Cідней: «Вільна думка».
  23. Янів, В., 1950. До питання суспільної функції Пласту. Пластовий шлях. Мюнхен: автор невідомий. С. 33–57.
  24. Malecky, J. 1986. Ukrainian Settlement in Australia: Second Conference, Melbourne. Melbourne, Monash University, Department of Slavic Languages. P. 28–41.

##submission.downloads##

Як цитувати

Perga, T., & Perga, I. (2020). National-Patriotic Education of Plast in 1950’s — 1970’s: Case Study of Australia. Сторінки історії, (50). https://doi.org/10.20535/2307-5244.50.2020.210153

Номер

Розділ

Статті