МИТЦІ ЖОЗЕФІНА ДІНДО ТА БЕРНАРД КРАТКО В ЖОРНАХ РАДЯНСЬКОГО ТОТАЛІТАРИЗМУ
DOI:
https://doi.org/10.20535/2307-5244.50.2020.210128Ключові слова:
Б. Кратко, Ж. Діндо, скульптори, архівно-слідча справа, репресії, реабілітаціяАнотація
У статті на основі біографічних документів Бернарда Кратка і Жозефіни Діндо показано наслідки соціокультурних трансформацій у середовищі митців Радянської України у 1920–1930 рр. Розглянуто життєвий шлях подружжя скульпторів, які народились у Варшаві, формувались як митці під впливом європейських тенденцій, а згодом співпрацювали зі школою М. Бойчука. Радянський тоталітарний режим змусив їх змінити творчі методи й тематику. Внаслідок репресій вони змушені були боротися за реабілітацію та повернення в мистецтво.
Посилання
- Білокінь, С. І. 2016. Бойчук та його школа. Київ: Мистецтво.
- Білокінь, С. І. 2013. Масовий терор як засіб державного управління в СРСР (1917–1941 рр.): джерелознавче дослідження. Т. 2. Дрогобич: Коло.
- Білокінь, С. Смерть Софії Нелепінської-Бойчук. [Online]. Available at: https://tinyurl.com/yyt9tl2l
- Відлуння Великого терору, 2018. Збірник документів у трьох томах. Т. 2: Документи з архівних кримінальних справ на співробітників органів НКВС УРСР, засуджених за порушення соціалістичної законності (жовтень 1938 р. — червень 1943 р.). Кн. 1. Київ: В. Захаренко.
- Довжик, А. І. 2017. Репресії проти жінок-викладачів вишів (за матеріалами архівно-слідчої справи Жозефіни Діндо). Грані. № 3 (143). С. 76–86.
- Кравченко, Я. О. 2010. Школа Михайла Бойчука. Тридцять сім імен. Київ: Майстерня книги, Оранта.
- Митці України, 1992. Енциклопедичний довідник за редакцією А. В. Кудрицького. Київ: Українська енциклопедія. С. 331.
- Наслідки конкурсу проектів пам’ятника на могилі Шевченка, 1928. Нове мистецтво. № 4 (74). С. 9. [Online]. Available at: https://tinyurl.com/yxo3r34j
- Пантеон зодчих Лук’янівського некрополю, 2008. Біографічний довідник. Київ: «3 Медіа».
- Польща та Україна у тридцятих — сорокових роках ХХ століття: невідомі документи з архівів спеціальних служб, 2010. Т. 8. Великий терор: польська операція 1937–1938. Ч. 1. Варшава; Київ.
- Польща та Україна у тридцятих — сорокових роках ХХ століття: невідомі документи з архівів спеціальних служб. 2010. Т. 8. Великий терор: польська операція 1937–1938. Ч. 2. Варшава; Київ.
- Петров, Н. 1997. «Польская операция» НКВД 1937–1938 гг. Репрессии против поляков и польских граждан. Москва: Звенья. С. 41–43.
- Словник художників України, 1973. Київ: Головна редакція Української Радянської Енциклопедії. С. 119.
- Сокирко, А. 2017. Доля митця: Бернард Кратко між мистецтвом і політикою. Evropský filozofický a historický diskurz. V. 3. Iss. 2. S. 50–56.
- Сокирко, А. 2018. Діяльність об’єднань художників УСРР (1920-ті — початок 1930-х рр.): суспільно-політичний контекст. Дис. ... канд. іст. наук. Київ. 259 с.
- Справа «Польської Організації Військової» в Україні. 1920–1938 рр. 2011. Київ: Головна редколегія науково-документальної серії книг «Реабілітовані історією».
- Тарахан-Береза, З. П. 1998. Святиня. Науково-документальний літопис Тарасової гори. Київ: Родовід.
- Холостенко, Є. 1933. Бернард Кратко. Харків: Мистецтво, 1933. 13+34 с.
- Чепурнов, Ю. 2001. Окупация. Жизнь Луганска. [Online]. Available at: http://shusek.livejournal.com/6036.html
- Шаповал, Ю. 2013. Україна в добу «Великого терору»: етапи, особливості, наслідки. Політичні репресії в Українській РСР 1937–1938 рр.: дослідницькі рефлексії та інтерпретації. До 75-річчя «Великого терору» в СРСР: Матеріали Всеукраїнської наукової конференції, м. Київ, 15 березня 2012 р. Київ: ІІУ НАН України. 456 с.
- Школьна, О. 2009. Мистецтво, народжене в червоному Харкові: Жозефіна Діндо як бренд революції. Культура України. № 28. С. 123–135.
- Школьна, О. Пластика Жозефіни Діндо в художніх збірках України. [Online]. Available at: http://be-inart.com/post/view/704
- Шкурупій, Г. 1929. Диктатура богомазів. Нова генерація. № 10. С. 26–34.
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2020 Сторінки історії
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format for any purpose, even commercially.
- Adapt — remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
- Attribution — You must give appropriate credit , provide a link to the license, and indicate if changes were made . You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.
Notices:
You do not have to comply with the license for elements of the material in the public domain or where your use is permitted by an applicable exception or limitation .
No warranties are given. The license may not give you all of the permissions necessary for your intended use. For example, other rights such as publicity, privacy, or moral rights may limit how you use the material.